Laatste aanwinst / neue schilder / new signs / plaque nouveau

Twee verschillende uitvoeringen van het bekende sigaren merk Uiltje.

Eerste nieuwe aanwinst van 2010

Sandeman's Lady.  Sign. Loxton Knight.

Volgens de kenners; Het beste emaillen reclame bord dat óóit ontworpen werd!!

De Sandeman's Port hoort bij de top drie van de toppers in de wereld.
In deze staat zijn ze op een hand te tellen.
Het is een zéér gezocht bord onder de verzamelaars wereld wijd.
90 x 128 cm. NL, 1925.

Fabr. Stocal Burton & B'Ham.
Wanted
Gezocht
Rotterdamsche LLoyd.
Sign.V.Stein. Formaat 62 x 96 cm.
Fabriek Langcat Bussum.
Staat Nr.1 op de "Wanted" lijst
van verzamelend Nederland.
Nestle's/Kindermehl.
Nestlé S.A,Vevey (CH) 1897
54,5 x 33 cm

Nestle's/Kindermehl.
Nestlé S.A,Vevey (CH) 1897
59,5 x 40 cm
Frankfurter emaillerwerke, Neu-Jsenburg u.Berlin.
Frankfurter emaillerwerke, Neu-Jsenburg u.Berlin.


De Gelria bood plaats aan 1550 passagiers.
Het schip werd op 20 mei 1913 te water gelaten waarna op 8 oktober 1913 de proeftocht plaats vond. Op 5 november 1913 kon de Gelria voor haar eerste reis vertrekken naar Buenos Aires. Wegens het uitbreken van de oorlog en het verminderde aantal passagiers werd de Gelria eind 1914 voor enige tijd opgelegd in Amsterdam. In 1915 werd ze weer in dienst gesteld. Op 31 maart 1916 keerde de Gelria van Buenos Aires terug in haar thuishaven.
De Lloyd besloot de Gelria op te leggen vanwege de gevaren op zee, na het torpederen van het zusterschip de Tubantia op 16 maart. Op 12 maart 1919 hervatte de Gelria de dienst op Buenos Aires. Op 17 december 1921 maakte de Gelria een charterreis voor de Rotterdamsche Lloyd naar Batavia voor de met turbineproblemen uitgevallen Patria.
Omdat de resultaten van de vaart op Brazilië sterk terugliepen, maakte de Gelria in het slappe seizoen van de zomer van 1925 een toeristenreis naar de Noorse fjorden. De belangstelling voor deze reizen was zo goed dat in latere jaren deze reizen werden herhaald en zelfs uitgebreid met reizen naar IJsland en Spitsbergen.Op 5 november 1931 werd het schip toch weer opgelegd in Amsterdam in de Vlothaven. In december 1933 werd ze gecharterd door een groep Argentijnse zakenlieden voor het maken van een wereldreis als tentoonstellingsschip. Op 6 januari vertrok de Gelria naar Buenos Aires, maar de reis werd op 13 maart 1934 geannuleerd, omdat men niet aan zijn contractuele verplichtingen kon voldoen. Hierdoor kwam de Gelria op 21 april weer in Amsterdam terug. Dit bleek tevens haar laatste reis onder Nederlandse vlag te zijn geweest.
Na terugkomst in haar thuishaven werd de Gelria weer opgelegd. Op 29 augustus 1935 werd ze als hospitaalschip verkocht aan de Italiaanse regering die haar na een verbouwing tot troepentransportschip in dienst stelde en herdoopte in Gradisca. Ze kwam in beheer bij de Lloyd Triestino te Triëst. In 1940 kwam ze als hospitaalschip in dienst bij de Italiaanse marine en later, in oktober 1943, bij de Duitse marine. In oktober 1944 kregen de Engelsen het schip in handen. Op 20 maart 1945 werd ze te Venetië uit dienst gesteld als hospitaalschip. Op 23 januari 1946 tijdens een reis van Port Saïd naar Malta is de Gradisca gestrand bij Gados op Kreta. In juni 1947 werd ze vlotgetrokken en te Venetië opgelegd. In 1949 werd ze verkocht voor de sloop.
Koninklijke Hollandsche Lloyd ,Amsterdam 1913.
*
Dit emaille reclame bord is gemaakt in 1913 door
''NV De Vereenigde Blikfabrieken A'dam''
*
ss Gelria (1913) Koninklijke Hollandsche Lloyd
*
Gebouwd door;
Alexander Stephen & Sons ltd Linthouse glasgow.
*

Dit bord is zó ontzettend mooi, je móet dit bord als
verzamelaar óóit in het echt een keer gezien hebben.
De prachtige afbeelding en de
indrukwekkende heldere kleuren
maken dit bord tot een topper in zijn soort.
Er is van dit bord sinds kort een tweede bekend.
Formaat 98 x 60 cm.

Tot de Toppers uit de jaren '20 behoren de ontwerpen van de glaskunstenaar A.D.Copier
voor 'kunstnijverheidsglas naar ontwerp
van De Bazel. La Nooy. De Lorm'
voor de glasfabriek Leerdam en het
emaille bord van de ontwerper van sier-en gebruiksvoorwerpen C.J.van der Hoef,
begin jaren '20, voor
'De vereenigde Blikfabrieken Verblifa'.


Leerdam Glas,
Ontwerper A.D.Copier,
Jaren '20,Formaat 70 x 103 cm,
Fabr. H.Larmané, Amsterdam ,
Verblifa,
Ontwerper C.j. van der Hoef,
Jaren '20, Formaat 67 x 111 cm,
Fabr. De Vereenigde Blikfabrieken, Amsterdam
.
Beide zijn strak symmetrische voorstellingen,die van Copier vol van zwierige Jugendstil-motieven rond een vaas, terwijl van der Hoef een gestileerde blikpers in een strak Art deko-kader plaatste.
Hunter sigaretten.

Hoort in de top 5 thuis van "meest gezochte borden" in Nederland en óók zeker duitsland.Het was dus ook een hele toer om een Hunter te bemachtigen in deze uitzonderlijk mooie kwaliteit.
De Hunter is in de jaren '50 gefabriceerd door de Firma Lancat in Bussum.
Formaat 1.46 x 96 CM.
Schimmelpenninck sigaren. Fijn..! u kent ze.

Dit is de absolute top onder de Nederlandse reclame borden.Zo een prachtig bord heeft weinig tekst nodig.
Geniet er rustig van.
Het bord is in mint staat en heeft een top glans.
Formaat 83 x 115 CM.

Cinzano XL - sign. Emilio Gabay (AR), Afm. 170cm x 112cm

Zéér zeldzaam bord van "Zwarte kat koffie" Ontwerp van Cassandré.
Kaveewee Cubaantjes
De fijnste Handwerk Cigarillos.
In zijn Nederlandse tijd verzorgde Cassandre niet alleen de Droste-mascotte, maar maakte ook ander werk. Tot de opdrachtgevers, die via Nijgh & Van Ditmar op zijn pad kwamen, behoorden grote bedrijven als
BK Emaille, Gazelle-fietsen, Zwarte Kat koffie,Philips en De Vries Robbé. Zijn beste affiches zijn ongetwijfeld voor de Stoomvaart Maatschappij Zeeland en de Holland-Amerika Lijn. De hoge vertekende scheepsboegen en het ronde, zwarte gat van de scheepspijp werden blikvangers. Begin jaren dertig kwam er een eind aan het Nederlandse werk. Cassandre was weliswaar goed, maar voor Nederlandse begrippen ook erg duur. Hij rekende maar liefst duizend gulden per ontwerp.